Kleur en communicatie

De meeste mensen bekijken kleur in de eerste plaats als een esthetische en decoratieve eigenschap.

Het was dan ook onze eerste en voornaamste bedoeling hierop dieper in te gaan (zie kleur & symboliek, kleuren combineren, kleur en ruimte, en kleuradvies). Helaas, kleur is meer als het laagje verf op onze muur.

- Kleur als communicatiemiddel

Kleur vertelt over onszelf:
In een steeds sneller veranderende wereld wijzigt de ingesteldheid van het individu voortdurend. In onze
geglobaliseerde wereld, willen wij ons meer en meer onderscheiden van onze medemens. Het individu (en
zijn omgeving), onze persoonlijkheid, ons ego worden steeds belangrijker. Via kleur gaan wij over onze
onze persoon communiceren en gaan wij de diverse’ lagen’ die ons omgeven ‘personaliseren’. Kleur is hier- ren. De
bij hét middel bij uitstek. Een eerste laag die ons omgeeft in onze huid zelf. Door bronzering, make-up, lippenrood, haartooi… gaan wij met andere mensen ‘communiceren’ hoe wij ons voelen. Vooral producecten van haarkleurmiddelen en lipstick spelen hier recent handig op in.
Rond de huid weeft het induvidu meerdere lagen, deels om zich af te schermen van de wereld, deels om
met deze wereld te communiceren. Zo zijn er na de huid, je kledij, je huis, je wagen,… Daarin willen wij telkenmale anders zijn als de anderen en creëren wij onze eigen aura rondom ons. Je aura vertelt alles over
jezelf, en kleur neemt daarbij een steeds belangrijkere plaats in. Hoe expressiever de kleur, hoe meer wij
gaan communiceren en hoe meer wij dus zullen opvallen.

Doch kleur communiceert op meerdere vlakken:

Het voordeel van te communiceren met kleur is dat het universeel is, in elke taal verstaanbaar is en direct
is. Kleurencodes kunnen regionaal, nationaal of internationaal verschillend zijn. Niettemin blijven ze
steeds duidelijk.

- Informatief

Het vertelt je wanneer de banaan nog niet eetbaar, en onrijp is (groen), dan wél eetbaar is (geel), en tenslotte overrijp en bruin is.
Zo informeert kleur ons ook met welk soort electrische kabel wij te maken hebben,
en zal kleur de brandweer informeren over welke stof een bepaalde leiding bevat. Rood (RAL 3000) staat
voor gevaar en is de kleur van brandweerwagens, brandhaspels, blustoestellen en blusleidingen. Groen (RAL 6010) staat voor water, geel (RAL 1004) staat voor gas, bruin (RAL 8001) staat voor petroleum,
blauw (RAL 5012) voor lucht, … handig te weten als je moet blussen!

Grote bedrijven, ziekenhuizen, sportstadions,… maken vaak gebruik van kleur om bepaalde vakken,
afdelingen, verdiepingen,… aan te duiden.

Kleur zal ons ook helpen bij de bewegwijziering de bomen van het bos te onderscheiden. Wij gaan hierdoor onmiddellijk de autowegen (groen), de nationale wegen (blauw), de omleidingsborden (oranje) onderscheiden van bruine (monumenten), gele (hotels), en witte borden (havens, industrieparken, …).
Soms is niet een kleur maar een combinatie van kleuren welke ons informatie verschaft.
Zo zal de combinatie rood/groen ons herinneren aan
de start/stop functie van machines, verkeerslichten,…
Bij de combinatie van rood/blauw, maken onze hersenen echter direct de link warm/koud.

Meer en meer wordt ook in de voeding gebruikt gemaakt van kleur om ons over de kwaliteit te informeren. Bij melk staat rood voor volle melk, bij water voor bruisend water. Groen staat bij melk voor magere
melk en bij water voor lichtbruisend. Blauw staat bij melk dan weer voor halfvolle melk en stil water.
Blauw staat bij voeding voor ‘light’ en ‘dieet’, waar groen eerder ‘bio’ aanduidt.

medische logo’s,
gele/rode kaart en diverse petroleumproducten

- Kleur als markering
Kleur is tevens een ideaal medium om zaken te markeren. Fietsroutes, wandelwegen,… zijn vaak bewegwijzerd door een combinatie van kleuren. Een frappant voorbeeld van de kracht van markering bij kleur
vinden wij terug op sportvelden, met de aflijning in kleur voor onderscheiden disciplines, en veiligheidsmarkeringen op de werkvloer van fabriekshallen.

 
Doch kleurmarkering vinden wij ook terug bij bomen welke dienen gekapt te worden, schapen welke
dienen geslacht te worden,…

- Kleur duidt eigendom/bezit aan
Reeds eeuwen terug lieten kasteelheren de tot hun kasteel behorende erfpachthoeven in de familiale kleuren schilderen. Hieruit bleek de uitgestrektheid van hun rijkdom, en welke hoeven hen erfpacht verschuldigd waren. Nog steeds zijn er in het Vlaamse landschap sporen hiervan terug te vinden.


Hansbeke

Ooidonk

Sint-Martens-Leerne

Nokere

Hoewel de schaal en de middelen verschillend zijn, maken heel wat grote en internationale bedrijven, net
als de kasteelheren destijds, heden ten dage handig gebruik van kleur om hun identiteit uit te dragen.
Daarbij kan kleur zelfs zo krachtig zijn, dat tekst overbodig wordt.

Andere vormen van eigendomsherkenning:
- Paletten geschilderd in bedrijfseigen kleuren;

Wens je van onze expertise gebruik te maken, of wens je een gepersonaliseerd kleuradvies, ga naar
contact, concept of consultancy. Aarzel niet om contact op te nemen.

Uw Colorshop team